I slutet av 1800-talet är Köpenhamn the place to be, en närmast överhettad konstnärlig miljö, dit alla slags fritänkare dras för att skapa nya uttryck för en ny tid. De samlas framför allt i tidningen Politiken, startad av de stridbara bröderna Brandes. I seklets slut är Norden hett.
I Ulf Peter Hallbergs roman Budbäraren från Norr skildras turbulensen och oron i det epokskifte som kallas ”Det stora genombrottet”. Vissa gestalter har verkligen levt, andra har författaren skapat i sin fantasi. August Strindberg konfronteras med språkgeniet Knud Wiisby som i sin tur är
förälskad i ballerinan från Casinoteatern, Anne Aretino. Köpenhamn är för ett ögonblick ett sammandrag av universum, människorna lysande kometer.
I det heta Köpenhamns nya tidsanda ställs äktenskapets trygghetskärlek mot lycklig erotik. Alla söker det nya. August Strindberg skriver sina bästa verk samtidigt som hans familjeliv raseras; Victoria Benedictsson ristar med en nålsudd i det egna hjärtat på jakt efter sanning och moral och skär till slut halsen av sig. En häxkittel av kärlek, oro, svartsjuka, konst och affärer. Alla frågar sig: Vem är jag?
I
Budbäraren från Norr, första delen i en trilogi om det europeiska sekelslutet, använder Ulf Peter Hallberg motiv och gestalter som han utvecklat under lång tid.
"Jag märker under läsningens gång att jag vill stanna där, i den förryckta men hisnande välformulerade serien av konflikter och sammanbrott, i det frenetiska byggandet av en helt ny värld. (...) Jag känner mig pånyttfödd när jag läst ut den."